29. nov. 2014

#HONESTFRIDAY – ALKOHOL SOM 13-ÅRIG?


Godaften læsere!
Som jeg lovede i en af de forrige indlæg vedrørende de nye ændringer på bloggen, vil jeg bringe et debatemne op hver uge. Jeg havde dog ikke tid til at skive i går, så indlægget kommer altså først nu – men fremover vil debatindlæggene komme om fredagen under hashtagget #HonestFriday

Nu til ugens emne – alkohol blandt mindreårige.
Som så mange andre synes jeg, at det er absurd, når man hører om de, der drikker alkohol som meget unge – 13-årige der tager vodkashots og har tømmermænd dagen efter; og som måske endda supplerer med et par smøger. Altså hvad fanden? Nu har vi jo en grænse med hensyn til alkohol på 16 år (samt grænse på 18 år for rygning), og den er der – sjovt nok – af en grund. Det er så afsindig usundt for kroppen at drikke; og det gør det ikke ligefrem bedre, når man drikker, mens kroppen udvikler sig mest. Hvordan er det dog, vi opdrager nutidens unge? At det ligefrem forventes, at unge starter med at drikke stærk alkohol i en så ung alder? Nu er unge på de 13/14 år jo ikke ligefrem børn længere, og de burde da  efterhånden være ansvarsbevidste nok om, at det er fuldstændig uansvarligt at drikke i en så ung alder – for slet ikke at tale om de unges forældre! 
Siden hvornår er det blevet en standard, at man stifter kendskab til alkohol i en så ung alder? Ja, jeg kan da personligt godt forstå, hvorfor den ældre generation kalder vores for "Generation Fucked Up".

Som en hel ordinær elev føler jeg personligt, at der ligger et enormt pres på mine skuldre, når det kommer til fester/alkohol m.v. Jeg har ingen intentioner om at begynde på alkohol endnu, da jeg ikke kan se logikken i at starte så tidligt – og forresten bryder jeg mig ikke engang om smagen. Jeg synes, at det er trist, at folk er overbeviste om, at de ikke kan have det sjovt uden, at alkohol er involveret – og nu er det jo heller ikke ligefrem fordi, at de drikker på grund af smagen – nej, de drikker med ét mål i tankerne; at blive fulde. Jeg skal ikke kunne tale for alle unge derude, men dem i min sociale omgangskreds drikker kun med dét formål. Så fordi min opfatning af "sjov" er anderledes end flertallets, skal jeg rakkes ned på, som om at det ligefrem er forkert af mig, at jeg ikke vil ødelægge min egen krop i hast? Jamen, okay så. For det er der også super meget logik i.

Selvfølgelig er alle unge derude frie til at gøre som de vil, og det er derfor op til dem selv, hvordan de vil behandle deres egne kroppe. Jeg opfordrer bare de pågældende unge til at tænke sig om en ekstra gang, inden de kaster sig ud i noget så giftigt som alkohol – især i en så ung alder.

Hvordan er jeres holdning til at drikke som ung? 

// Anna

2 kommentarer:

  1. Jeg er egentlig ret enig med dig i et udsagn, men så samtidig ikke. Tbh synes jeg, det er noget værre pjat, at "vores generation er fucked up", fordi vi drikker. Da mine forældre var unge, røg de i store stimer, som alle andre på deres alder. De drak alkohol såvel som vi gør, og det samme er pågældende for andre voksne, jeg har mødt.
    Jeg er simpelthen så træt af, at mennesker føler behovet for udelukkende at sætte generationen i et negativt lys og tager de emner op, der altid har eksisteret. Det er godt nok blevet mere promoveret nu primært grundet medierne, men det gør os absolut ikke til en dårlig generation.
    Det er helt vildt hvor meget folk, der netop ikke drikker, vil stille dem, der gør i sådan en position. Jeg forstår det ærligt alt ikke.

    SvarSlet
  2. Er fuldstændig enig! Det virker helt unaturligt at se de der 12 årige piger komme gående hjem fra fest med en vodkaflaske i hånden...

    SvarSlet