28. nov. 2014

PROJEKTOPGAVE – PRODUKT

God aften læsere!
I dag skriver jeg, da jeg har brug for hjælp vedrørende den kommende niende klasses projektopgave – nemlig 'produktet'. Til jer, der ikke ved, hvad jeg taler om: i forbindelse med ens projektopgave skal man også have et såkaldt produkt. Dette produkt kan være noget lignende en film/reklame/collage/forsøg/sang – ja, der er stort set ingen begrænsninger. Dog er jeg, og min makker, fuldstændig tomme for idéer. 

Vores emne er "reservedelsbørn" – jeg vil herunder kort fortælle, hvad det går ud på.
Et reservedelsbarn er et barn, der bliver skabt ved hjælp af en metode kaldet ægsortering – sådan så det nye barns vævstype matcher en syg søskende. Barnet bliver udelukkende skabt med det formål at kunne donere væv/blod/etc. til den syge bror/søster efter fødslen. 

Så – har I evt. nogen idéer til et produkt, man kunne lave til netop dét emne?
Manget tak på forhånd!

// Anna.

4 kommentarer:

  1. Spændende emne :) Hvis I skriver om selve ægsorteringsprocessen og hvordan man i praktisk udvælger et æg på baggrund af DNA, så kunne I fx. lave en film - måske en stopmotion film - eller måske vise det på klassen ved hjælp af nogle selvlavede "figurer".

    Dengang jeg skrev 9. klassesprojektopgave om kloning, tog jeg udgangspunkt i fåret Dolly; det første pattedyr, der blev klonet. Jeg brugte tre papkasser, som jeg malede til får og viste på klassen, hvordan de i grovtræk havde udført kloningen ved hjælp af disse tre får. Det var ikke specielt anvanceret, men en effektiv og simpel måde at illustrere tingene på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Super god idé, det kan vi sagtens bruge!
      Mange tak. :)

      Lyder også som et super spændende emne at snakke om. Gik det godt? :)

      Slet
    2. Nu er det godt nok 12 år siden, at jeg lavede projektet, men jeg mener det gik meget fint :) Kan huske at mine lærere skrev, at mit produkt var originalt - de var nok også trætte af at se på plancher og collager lavet af os elever. Haha.

      Slet
    3. Ja, okay, det er et godt stykke tid siden. ;)
      Jamen, det var da super god feedback at få! Takker igen for din idé, skal lige have den vendt med min makker.

      Slet