18. nov. 2014

ALL ABOUT THAT.. SKINNY-SHAMING?


Kære læsere.
Dagens indlæg er vedrørende et af de største hit pt. – "All About That Bass" med Meghan Trainor. Jeg har valgt at bringe denne sang op, da sangen har gået mig rigtig meget på på det seneste. Jeg vil til start påpege, at min mening selvfølgelig kun er den ene side af sagen, og jeg respekterer 100% at andre har den modsatte mening.

"Because you know I'm all about that bass, 'bout that bass, no treble." 
Tjah, der går den allerede galt i mine øjne. Men jo længere ind man kommer i sangen, jo værre bliver den. Sangen handler generelt om at fremme den form for kvindekrop, som ligger over gennemsnittet. Et enormt godt formål at have liggende bag en popsang, da den når ud til rigtig mange, der kan få noget positivt ud af budskabet. Men hvornår går det over gevind? I mine øjne går det over gevind, når der ligefrem bliver rakket ned på dem med den modsatte størrelse. Og det synes jeg desværre er tilfældet i Meghan's hit. 
".. she said, boys like a little more booty to hold at night." 
Denne linje fra sangen har jeg valgt at bringe op, da den ikke kun antyder, at mennesker, der vejer under gennemsnittet, ikke kan føle sig sexede fra en mands perspektiv, den antyder også, at vi kvinder skal tilrettelægge os og vores udseende efter hvad, der behager manden. Hvad er det dog for et budskab? Siden hvornår er det vigtigste, hvad manden tænker om os, frem for hvad vi tænker os om selv? 
"I'm bringing booty back. Go ahead and tell them skinny bitches that.. nah, just playin'," 
lyder det senere i sangen. Hov, hov. 'Skinny bitches'? Jamen, det var da venligt! Det, der blev tilføjet efter, 'nah, just playing', virker som et plat forsøg på at redde det, så det ser mindre hadefuldt ud. Hun kunne jo også bare have udeladt det fra teksten, hvis hun på forhånd vidste at det ville virke enormt provokerende. 

Det gør mig ked af at se, at vores samfund fungerer sådan. At vi ser det at rakke ned på dem, der ser anderledes ud end os selv, som den eneste mulighed for at fikse vores eget selvværd. Der er altså andre måder at føle sig tilpas i sin egen krop på – som ikke involverer hverken skinny-shaming eller fat-shaming. Vi skal være bedre til at kunne rumme alle kropsstørrelse, uden at skulle udelukke én til fordel for en anden. 

-------------------------------------------

Hvad synes I om sangen? Synes I at den er et positivt forbillede, som formålet med sangen også var– eller synes I, at hun rakker for meget ned på den modsatte størrelse?


// Anna

Ingen kommentarer:

Send en kommentar