21. nov. 2014

SMÅ BØRN MED TEKNOLOGI?

Hej læsere!
Jeg vil i dag tage et emne op, der efterhånden har gået mig på en del gange, og som jeg specielt blev irriteret over i forbindelse med den nye skolereform (hvor de fleste skoleelever, deriblandt meget små klasser, blev tildelt iPads). Små børn med teknologi. Jeg ser konstant små børn sidde med iPads/iPhones/andre touch screens i forskellige sammenhænge i hverdagen. Og så tænker jeg bare – hvorfor? Som 90'er-barn husker jeg at lege med kridt, kuglebaner og andet legetøj. Da var det mest avancerede stykke teknologi, man kunne se et barn sidde med, en tamagotchi. Nu får de fleste børn deres første mobil i en meget ung alder, og den pågældende mobil er oftest en dyr touch screen. Mit spørgsmål er bare – hvorfor har børn brug for disse dyre teknologi-genstande? De fleste børn er alligevel ikke ansvarsbevidste nok til at passe ordentligt på dem. Og hvad sker der så, når den går i stykker? De får en ny! Ikke ligefrem det bedste budskab sendt fra forældrenes side af. Jeg fik personligt min første mobil – en Nokia – i tredje klasse, og den har jeg da stadig dagen i dag (nu er Nokia-mobiler dog også alt-overlevende, hehe.) I dag ser man små børn, hvis foretrukne stykke legetøj er en iPad samt den nyeste nye iPhone. Man ser ungen i indkøbsvognen, som udelukkende tier stille, fordi han/hun får stukket et stykke teknologisk legetøj i hånden. Hvad er det for en logik? At det eneste der kan stoppe et grædende barn, nu er en iPad? Tragisk. 

Det gør mig trist, at børn nu skal vokse op i et samfund, hvor teknologi i hverdagen er standarden. Jeg er ikke på nogen måde imod nutidens teknologiske fremskridt, dog synes jeg at forældre burde opdrage deres børn bedre – og indse, at teknologi som iPads/iPhones etc. burde være forbeholdt unge og voksne. Det er ikke ligefrem min opgave at belære forældre om deres valg af opdragelse – men det er jo på ingen måde positivt at vokse op med snuden og blikket på skærmen – dette bliver man i mange tilfælde kun uopmærksom, fraværende og asocial af. 

Hvordan har I det med at mindre børn er i besiddelse af touch screens? Synes I det er uacceptabelt eller i orden?

// Anna.

5 kommentarer:

  1. Jeg synes ikke det er op til os at finde det acceptabelt eller ej, men hellere guide dem sikkert på vej. Vi kommer fra forskellige generationer, og bruger de ressoucer vi har/haft på forskellige måder, derved kan man ikke sætte dem mod hinanden, grundet de forskellige tidsperioder.

    De har iphones, vi havde gameboys. Det eneste der er ændret er vores ressourcer og hvordan de bruges.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg værdsætter dit syn på sagen, rart at få flere synspunkter på emnet – kan sagtens følge det, du siger. :)
      Dog må jeg også tilføje, at mit indlæg ikke udelukkende er baseret på det økonomiske 'problem' ved emnet, men også hvorvidt det er ansvarligt af forældrene og/eller vil skade børnene i sidste ende frem for at gavne dem.

      Slet
    2. Jeg nævnte dog intet om økonomi, mere omkring disse ting vi har tilgængelige i denne tidsperiode. Men hvis forældrene tager hånd om sagen tidligt, og guider dem igennem hele processen, er jeg rimelig sikker på at børnene klarer sig fint med en iPhone i hånden.

      Slet
  2. Ah, så misforstod jeg delvist.
    Ja, det er jeg overbevist om – men så er der jo bare lige spørgsmålet om, hvorvidt diverse forældre vil være i stand til netop dét.

    SvarSlet
  3. Jeg er mega-enig! Jeg fik min første telefon (også en Nokia) i 4. klasse, to år efter resten havde fået iPhones. Jeg forstår det ikke!?

    SvarSlet